Η παρακολούθηση στο διαδίκτυο αποτελεί μια πρακτική που χρησιμοποιείται στις ιστοσελίδες που επισκεπτόμαστε για να ταυτοποιήσουν και να συλλέξουν προσωπικές πληροφορίες για τους χρήστες. Με κάθε σύνδεση μας στο Διαδίκτυο, αφήνουμε μικρά ίχνη στους συνδέσμους που επισκεπτόμαστε και αυτό βοηθάει τους μηχανισμούς παρακολούθησης να τα εντοπίζουν και να τα καταγράφουν. Η πρακτική αυτή γίνεται στα πλαίσια της στοχευμένης διαφήμισης, εξατομίκευσης και στατιστικών ερευνών. Επομένως μπορεί να διακρίνει κανείς ότι μια τέτοια πρακτική δεν είναι ολοκληρωτικά αρνητική, αλλά η λογική πίσω από αυτή δεν είναι πλήρως κατανοητή.
Υπάρχουν δύο ειδών παρακολούθησης: τα «πρώτα μέρη» και τα «τρίτα μέρη». Στην πρώτη κατηγορία περιλαμβάνεται η ιστοσελίδα που επισκεπτόμαστε και στην δεύτερη κατηγορία ανεξάρτητοι σύνδεσμοι εντός της ιστοσελίδας αυτής, οι οποίοι συλλέγουν δεδομένα. Η συλλογή των δεδομένων δεν είναι ανώνυμη και τα υποκείμενα δεν γνωρίζουν τα είδη των δεδομένων που συλλέγονται. Ο σκοπός τους είναι να πείσουν τον χρήστη τους διαδικτύου να παρέχει σε πλατφόρμες όλο και περισσότερα δεδομένα για να ξοδεύει χρήματα και να εγγραφεί για την παροχή υπηρεσιών. Η παρακολούθηση «τρίτων μερών» εντοπίζεται στις πιο αθώες δραστηριότητες στο διαδίκτυο όπως ένα απλό like στο Facebook ή στην αρχική σελίδα του Twitter.
Υπάρχουν τρεις διαφορετικοί τρόποι παρακολούθησης:
Cookies: Είναι μικρά αρχεία (4 ΚΒ) που τοποθετούνται στον αποθηκευτικό χώρο του προγράμματος περιήγησης από τον διακομιστή και από εκεί αποθηκεύονται με την επίσκεψη σε μια ιστοσελίδα στον υπολογιστή του χρήστη.
Browser Fingerprinting: Είναι ένας ακριβής τρόπος για να συλλεχθούν πληροφορίες για το λειτουργικό σύστημα, τη γλώσσα, την ώρα και γενικότερα για τα προγράμματα που διαθέτει ένας υπολογιστής.
Web Beacons: Ως προς τη μορφή τους, είναι μικρές εικόνες που κατεβαίνουν αυτόματα με τα email που ανοίγουμε ή από τις ιστοσελίδες που φορτώνουν. Χρησιμοποιούνται κυρίως από διαφημιστικές εταιρείες
Πως μπορούμε να τα εντοπίσουμε;
Υπάρχει μια προέκταση του προγράμματος περιήγησης που ονομάζεται Lightbeam το οποίο παρουσιάζει σε πραγματικό χρόνο όλες αυτές τις παραπάνω πρακτικές για κάθε ιστοσελίδα που επισκεπτόμαστε.
Επιμέλεια: Φαίη Λαχανά